Raons d’esperança Joan M. Mercadal

Sons d’Àfrica, el cor batega amb ritmes llunyans

Possiblement l’instrument que millor ens recorda el batec del cor és el tambor. I possiblement el tambor és l’instrument que ens representa l’Àfrica. Els sons africans, sempre tenen un gran component rítmic i la percussió és el centre de la seva música.

Sentir un percussionista africà és diferent de sentir un percussionista d’orquestra o fins i tot de música moderna. No se com és, però els africans, sonen diferent. Bé, potser es perquè “són” diferents, i no estic parlant de color de pell.

La seva manera de ser és més oberta, menys racional, més expressiva, menys calculadora… i açò es veu també en la seva música. Però amb tot i aquestes diferències, la música africana -la genuïna- ens enganxa, com ens enganxen els africans.

Si no ho creieu, demaneu-ho a Sion Bosch, que als seus anys, ha escollit seguir treballant a Costa d’Ivori. O a Xec Marques, que després de 25 anys treballant allà, recomença una i altra vegada, servint diferents comunitats, on faci mes falta. O a Joaquim Salord, que des d’Almeria intenta salvaguardar la vida dels que somien una vida a Europa, que no poden aconseguir sense recórrer a les màfies.

Ho podeu també demanar als mes de 1320 missioners espanyols que treballen actualment al continent africà, com a part dels 12000 missioners sortits d’Espanya per a servir i evangelitzar on Jesús no sigui encara conegut, millorant la seva qualitat de vida i evangelitzant la seva cultura.

El coneixement d’aquestes realitats ha fet, des de fa molts anys, que el cor dels menorquins hagi bategat a ritmes africans, amb Manolo Bonet ja fa molts anys, per exemple, i amb molts altres. M’agradaria saber quants menorquins han ofert alguns mesos o alguns anys de la seva vida amb Manolo o amb altres projectes…

El darrer d’aquests projectes es diu precisament “Sons d’Àfrica”, i es un concert benèfic per a recolzar la tasca dels missioners menorquins i també d’alguns d’aquets  altres 1320 que no coneixem. El projecte “Sons d’Àfrica” neix de l’anima generosa d’una directora, na Corretja Genestar Mesquida, que va posar el seu cor i els seus cors (el Cor Cadenza i l’Escolania de Ciutadella -valgui el joc de paraules-) a disposició del Secretariat Diocesà de Missions per a fer “alguna cosa” per Àfrica.

D’allí va sorgir el concert que es va dur a terme el mes de maig passat, a Ciutadella, i el que farem, si Déu ho vol, el proper 30 de març, dissabte, al Teatre Principal de Maó, a qui agraïm, ja des d’ara, tot el suport i la col·laboració que ens han ofert.

És una oportunitat de fer moltes coses en una hora i quart: descobrir cançons i maneres de cantar d’aquells indrets, escoltar unes reflexions que ens oferirà Victor Uwagba, un nigerià que al llarg del concert aporta elements per a repensar la nostra postura en relació als migrants, als africans, al comerç mundial, etc. i col·laborar amb el donatiu d’entrada als projectes que els missioners duen a terme en aquells terres.

Poques vegades en tan poc temps podem fer tantes coses de profit!

Agraint-vos per endavant la vostra col·laboració, vos esper al Principal.

Joan Manuel Mercadal Victory

Diaca, Director del Secretariat Diocesà de Missions  i Director Diocesà de les Obres Missionals Pontifícies.

publicat al Diari Menorca 17-03-2019